Når en person går bort, er det typisk en meget svær tid efterfølgende. Det kan være svært at få lov at sørge, fordi der er så meget, der skal ordnes. For nogle er det dog også en hjælp at have noget at tage sig til, da det ellers bliver alt for hårdt for dem.
Når en af dine nærmeste dør, skal du, foruden at sørge for begravelsen, også anmelde det forskellige steder. Der kan ligeledes være brug for, at et dødsbo skal tømmes. Her finder mange en god hjælp i et firma, der tilbyder opkøb af dødsbo.
Få indsigt i alle de steder et dødsfald skal anmeldes
Først og fremmest skal du have styr på alle de steder, hvor tingene skal ordnes hurtigt. Det er ting såsom udstedelse af en dødsattest, melde dødsfaldet på borger.dk, tage kontakt til banken samt at planlægge begravelsen.
Når alt det ovenstående er gjort, er der også andre steder, hvor et dødsfald skal meldes ud. Dog er det ikke steder, der haster, men det skal gøres på et eller andet tidspunkt. Disse steder er:
-
- Forskudsregistrering – du skal oplyse dødsfaldet til Skat i forhold til forskudsregistrering
- Lejebolig – bor den afdøde i en lejebolig, skal den afmeldes
- Pensionsselskaber – du skal melde dødsfaldet til eventuelle pensionsselskaber, så du kan få den afdødes pensioner udbetalt, når boet er gjort op
-
- Forsikringsselskaber – for at tilpasse dine forsikringer skal du tage kontakt til dit forsikringsselskab
- Offentlige ydelser – har den afdøde modtaget ydelser fra det offentlige, skal instanserne kontaktes for at anmelde dødsfaldet
- Telefon – husk at afmelde telefonen
Abonnementer – har den afdøde en masse abonnementer, skal de afmeldes, så der ikke bliver betalt for dem